02

Campaigns: TV4

TV4 Play

Intro

TV4 Play har gjort en resa från catch-up-tjänst till stora TV4, till självklar underhållningsdestination på den svenska a-vod-marknaden. Genom fyra kampanjer har TV4 Play etablerat Pär Lernström som värd och tv-kompis. Han har berättat om tjänstens innehåll och funktioner, ibland frotterat sig med en kavalkad av TV4-kändisar.

Pär Lernström.

Värd och tv-kompis.

Inför 2019 gjorde Dallas och TV4 Play en strategisk reboot av kommunikationen. Nya konceptet “Kontrollrummet” har en mer varumärkesbyggande och användarnära riktning. “Kontrollrummet” ändrar fokus från tekniska usp:ar till riktiga situationer och drivkrafter, förknippade med TV4:s innehåll och målgrupper – Varför, när och hur man vill koppla av med bra tv.

Kontrollrummet

Pär tar plats vid sparkarna och serverar avkopplande och aktuell tv till den som vill ha lite egentid, mysa med familjen eller hålla sig uppdaterad. TV4 Play visar upp en bredare programpalett för att tydliggöra TV4 Play som go to-destination för bra tv.

Konceptet har höga ambitioner gällande produktionseffektivitet och hållbarhet över tid. Idén vilar på ett övergripande modulärt kampanjupplägg, där inspelning av många filmer sker samtidigt, i en kuliss som monteras ned och upp för varje inspelning. Filmerna blandas sedan med aktuellt TV4-innehåll i en följetong av filmer över cirka ett halvår i taget.

Kampanjmätningar av “Kontrollrummet” visar på både ökad liking och tydlighet, där de flesta målgrupper både uppfattar vilka program som visas och avsändaren. Det är dyrt att göra TV-reklam och samtidigt är varumärkesbyggande kommunikation ett marathon-lopp, vi tycker oss ha hittat ett sätt att få ihop dessa två förutsättningar.