01
Branding + Design: SVT
Kunskapskanalen
Dallas har belönats av en internationell jury med det prestigefyllda priset Red Dot i kategorin Brands & Communication Design, i konkurrens med över 8 000 internationella bidrag. Och nyligen tog sig även Kunskapskanalens rebrand in på The One Show:s shortlist. Chans på penna!
“Vi har matat den här varelsen med så mycket kärlek, för att göra ett strikt system roligt och tillgängligt, genom att blanda rationell design med 3D och pigga animationer. Jag är så så himla glad att det går hem även hos en internationell designjury.”
Anders Johansson, Creative Director

Kunskapskanalens nya design har sina rötter i funktionsdesign, där den klassiska håltavlan omtolkats till en modern punktgrid som håller ordning, guidar och bjuder in.



Kunskapskanalens nya logotyp bär tydlig koppling till sitt arv, men är kompletterad och förfinad i ett nytt dubbel-K. Kanalen representerar en enorm bredd av kunskap och innehåll. Därför ger också en ny, bred primärpalett möjligheter till stor variation och specifik öronmärkning, ett spektra som även innefattar Day Mode och Night Mode.

Till detta kommer typsnittet Baton Turbo — en pigg sans-serif med hög läsbarhet. Innehållet byts ständigt ut i vår håltavla, men själva tavlan består.
