02

Branding + Design: SVT

Melodifestivalen: Guldstjärnan 2020

Inför Melodifestivalens sextioårsjubileum 2020 beslutade SVT att instifta ett Melodifestivalen Hall of Fame, för att att hedra programmets mest legendariska insatser. Dallas långa relation till Melodifestivalen, tolv år av logotyper och grafiska paketeringar, gav oss jobbet som kunde gått till antingen en fe och en guldsmed: Att ta fram en fysisk statyett. Priset föddes ur en rad diskussioner: Vad är egentligen ett bestående minne och hur gör vi en stjärnudd greppvänlig?

Uppdraget var att ta fram en stjärna, en egen stjärna som ska hedra de som gjort ett avtryck i den kollektiva minnesbanken. ”Melodifestivalens långa och färgstarka historia har skapat minnen som lever kvar och sprider sig mellan generationer, ett kollektivt minne kan man säga. Och pristagarna visar att man kan bli en vinnare på många olika sätt. Det kan handla om en koreografi, en textrad, eller något helt annat som stannat kvar” säger Christer Björkman.

Statyetten fick namnet Guldstjärnan och formen lyftes ur Melodifestivalens välkända logotyps skarpa spetsar, doppade i guld.

Den skulle blir en skinande tingest att känna tyngden av i handen, att kunna lyfta mot taket, att vilja ha framme till beskådan. Med en enkel och rationell men samtidigt sofistikerad form, samtidigt vass och inbjudande skimrande, med legendarens autograf förevigad på glas. Så kom den till.

Vad som hände sen var lite mer-klackarna-i-taket – när Christer Björkman förkunnade vinnarna live på scenen i Eskilstuna.