02

Campaigns: Filmstaden

100 år. 100 känslor.

En morgon i slutet av april 2018 ringde telefonen på Dallas. I luren fanns en lite forskande och vänlig förfrågan om ett projekt. SF Bio stod inför ett namnbyte.

Det var komplext nog att byta varje förpackning, skylt och skjorta. Men så fanns också den heliga vinjetten. Allt som SF Bio står för i svenska filmälskares hjärtan skulle leva vidare i det nygamla varumärket Filmstaden och alla som trallat den närmare hundraåriga SF-vinjetten skulle få en ny melodi och en nya vinjett att börja biobesöket med. Ett team från Dallas, tillsammans med kompositören Jakob Oldenburg på Lillasyster, fick uppdraget att skapa en helt ny vinjett och ljudidentitet efter nästan hundra år med den gamla.

Ny vinjett 2018

Klipp till september 2019. Inför att det legendariska Filmstaden skulle fylla hundra år under 2020. Det är inte många företag som får fira hundra år och den årslånga festen behövde ett koncept som kunde härbärgera både popcorn, rörligt, jubileums-logo och en vinjett i kalaskläder. När Filmstaden fyller hundra år firar vi de stora känslorna.

Kampanjkonceptet “100 år, 100 känslor” är ett födelsedagskalas som räcker hela året. Kampanjen firar de känslor som väcks i biosalongen, i en ny visuell skrud som låter material och attribut som förknippas med bio ta plats i kommunikationen. Enheter i olika kanaler kommer vara inklädda i bland annat sammet, is, mässing och popcorn.

Jubileumsvinjett

Den nya vinjetten skulle manifestera att en ny era börjar och samtidigt ta med sig klassiska, starka konnotationer till filmskapande och biosalong. Vad finns biostunden, i mötet mellan ljus och mörker, eskapism och fantasi, i duken och ridån som går upp? Där fanns all den magi som Filmstaden står för. Vi tog vinjetten med oss in i en 3D-värld, där gränserna mellan konst och verklighet suddas ut och allt är möjligt – precis innan filmen börjar.

“Det här har varit ett once in a lifetime projekt utan manual kring tillvägagångssätt vilket ställer stora krav på teamet. Vi kunde inte ha fått en bättre partner än gänget på Dallas och Jakob, vars enorma kompetens, passion och respekt för uppdraget gjort hela resan till en fullkomlig fröjd att leda. Jag är oerhört stolt över resultatet och hela processen där vi inte har kompromissat med något”, säger Carolin Högmyr, marknadschef på Filmstaden.