01

Branding + Design: Expressen

Rörlig identitet 2019

Expressen TV har seglat om många av konkurrenterna inom rörlig nyhetsjournalistik. Men att leva live och vara först på plats måste också synas i den digitala paketeringen. Dallas uppgift var att ta fram en uppdaterad rörlig identitet som förstärker kvällstidningsjournalistikens innersta DNA: Det snabba, smattriga nyhetsflödet. Den nya paketeringen bygger därför på två komponenter: The Tabloid Look och The Tabloid Move.

Showreel

De grafiska ingredienserna är få men slagkraftiga. Stora braskande rubriker och löpsedlar, med en tydlig hierarki som alltid ropar: Här är det senaste! Grafiken ska kännas som att det hela tiden springer in journalister på redaktionen och drämmer ett nytt scoop i bordet! Det klassiska getingen har dessutom ätit upp sig lite.

Allt handlar om hierarki och logik. Vad är det senaste? Vad är det viktigaste? Var ska jag titta nu? Expressen TV sökte ett grundläggande koncept som förflyttar och uppdaterar det rörliga nyhetsflödet.

Ständig uppdatering ligger i Expressen TV:s DNA, det ska synas. Alltid live med det senaste.