01
Branding + Design: Bokus
Inte läge att vara blyg på ljudboksmarknaden
Läsglädje för alla, varje dag. Nu uppdateras Bokus Play med en vibrerande grafisk profil och en Bokus Play-värld för alla kanaler — från skärm till butik, till skärm igen.
Mission: Sticka ut, vara snabba och rakt på sak. Vecket är både bladvändare och identitetsmarkör.

Som trygg och billig e-bokhandel har Bokus servat Sverige med böcker i över tjugo år. Strategin för ljud- och e-boksappen Bokus Play går på samma linje: Billigast och enklast. Med ett oslagbart digitalt utbud och marknadens bästa pris, dundrar de ut på en växande ljudboksmarknad. Identiteten ska servera ljudböcker till alla, mobile first, rakt på sak. Bokus Plays designade värld är snabb och inbjudande men sticker också ut som en digital zebra på savannen.

Bokus Play är ett inbjudande brand med en design som aldrig står i vägen, den ropar in och visar rätt. Med en orange-vit-rosa-grön peppig palett är den ständigt på väg att visa sin nästa sida. Ett ivrigt hörn vill ta dig vidare. Som ett ljudböckernas IKEA, Comviq eller H&M äger Bokus Play sin plats som billigt, smart och användarvänligt varumärke för folket.
Ett äkta rörligt brand bor i skärmen, med självklarhet och lyskraft. Bokus Play poppar, guidar och låter, gör dig inspirerad att läsa och hjälper dig snabbt igång. Erbjudande och copy är tydliga och rakt på sak, färgpaletten är enkel och full av energi. Typografin är lekfullt satt med stora rubriker, men står aldrig i vägen för budskapet. Ljudlogotypen och dess bibliotek av pigga rassel-tassel-melodier signalerar brand till varje frame.
Identitetens stiliserade alterego bor i Akademibokhandelns butiker, där storstilade trycksaker och informationsmaterial ger pappersböckerna ett digitalt sällskap.


